Nedostatek bytů v Praze: Jak rostoucí poptávka ovlivňuje ceny a dostupnost bydlení
30. 10. 2024

Nedostatek bytů v Praze: Jak rostoucí poptávka ovlivňuje ceny a dostupnost bydlení

Praha čelí rostoucím cenám bytů a nedostatku dostupného bydlení. Vysoká poptávka a omezená výstavba způsobují, že se vlastní bydlení pro mnohé stává nedosažitelným. Nabídka není dostačující, přestože developeři přidávají nové projekty. Jaké faktory stojí za touto situací a co by mohlo pomoci zlepšit dostupnost bydlení v Praze?

Nedostatek bytů a rostoucí ceny: Proč se vlastní bydlení vzdaluje

Praha již několik let zažívá intenzivní nárůst cen bytů, přičemž jedním z klíčových důvodů je nedostatečná nabídka oproti rostoucí poptávce. S postupně se zotavující ekonomikou a návratem k nižším hypotečním sazbám se zájem o nové byty výrazně zvýšil. V roce 2024 se v Praze prodalo o desítky procent více bytů než v předchozím roce, přičemž cena za metr čtvereční v novostavbách přesahuje v průměru 160 000 korun. Tento růst je poháněn hlavně omezenou výstavbou, která dlouhodobě nepokrývá potřeby trhu.

Na vysoké ceny má vliv i komplikovaný proces schvalování staveb. Přísná regulace a pomalé povolovací procesy způsobují, že realizace developerských projektů trvá často roky. Podle odborníků je zrychlení stavebních řízení klíčovým krokem k vyrovnání nabídky s poptávkou. Současný nedostatek nových bytů tak nutí kupující hledat bydlení za vyšší ceny, což v kombinaci s rostoucí inflací a jinými ekonomickými faktory vytváří silný tlak na dostupnost bydlení pro širší veřejnost.

Jak zvýšit dostupnost bydlení v Praze: Cesta k efektivnějšímu trhu

Zajištění dostupného bydlení pro širší skupinu obyvatel v Praze vyžaduje řešení v oblasti stavebních předpisů a administrativních procesů. Výrazným krokem by bylo zjednodušení a urychlení schvalovacího procesu nových developerských projektů. Dlouhé povolovací lhůty a komplikovaná byrokracie stále brzdí nové projekty, což vede k omezené nabídce bytů a rostoucím cenám. Například legislativní úpravy ve stavebním zákoně, přijaté v roce 2021, měly tento problém řešit, ale jejich implementace probíhá pomalu​.

Další navrhované změny zahrnují digitalizaci stavebního řízení, která by usnadnila a urychlila povolovací procesy. Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že digitální platformy mohou zefektivnit stavební řízení až o 30 %, což je zásadní při uspokojování poptávky ve městech s vysokou hustotou obyvatel​.

Vedle legislativních změn by Praha potřebovala i efektivnější spolupráci mezi veřejným a soukromým sektorem, která by zahrnovala investice do infrastruktury a veřejných služeb.

Společně najdeme cestu k vašemu bydlení

Dostupné bydlení v Praze zůstává výzvou, ale s odbornou pomocí můžete na trhu s nemovitostmi najít výhodné příležitosti. Nabízím vám podporu ve všech krocích – od výběru ideálního bytu až po pomoc s financováním. Společně můžeme projít aktuální nabídky a možnosti investic, které vám pomohou splnit vaše představy o bydlení nebo zajímavé investici. Ozvěte se mi prostřednictvím kontaktů na webu a domluvte si konzultaci, abychom mohli najít to nejlepší řešení pro vás.

Dominik Ondrůšek, LL.M. - jednatel
Autor: Dominik Ondrůšek, LL.M. - jednatel

O Nás:

"Jsme mladý, energický a pro reality zapálený tým. Používáme ty nejmodernější technologie na trhu a pravidelně je inovujeme. Jako jedni z mála umíme pracovat s internetovým marketingem, nejen na sociálních sítích, ale i na Sklik, Google Ads, či Youtube, čímž zajistíme maximální možný dosah daného inzerátu. Našim hlavním cílem je spokojenost klienta a ze svých zkušeností víme, že té docílíme především rychlým a seriózním jednáním. Jak často říkáme: „Kde je vůle, tam je cesta“. Máte problém? Najdeme společně řešení! Neváhejte nás oslovit, nebudete litovat."

Kde se nachází naše kancelář?

CENTURY 21 FairTrade se nachází na Hlaváčkovo náměstí ve Slaném. Díky prvotřídnímu brandingu nás nepřehlédnete. Dveře jsou pro Vás vždy otevřené, rádi Vám se vším ochotně porádíme. Ať už já, či moji kolegové. Za každého člověka ve své kanceláři se osobně zaručuji. Jsme zkušený tým specialistů, který má milionové roční obraty a mimo jiné disponujeme povinným pojištěním odpovědnosti a přísnou certifikací.

Za každým prodejem nemovitosti se totiž skrývá lidský příběh. A to je důvod, proč by nikdo neměl tak důležitý životní krok podceňovat. Ani prodávající, ani realitní makléř. 

Záleží mi na odvedení špičkové práce a na spokojenosti klienta. Dbám na dobrém jméně a pověsti naší kanceláře. Za mě a můj tým pak hovoří především reference spokojených klientů.

Jak probíhá obchod, svěřený do naších rukou?

HLADCE...

Pokud by Vám tato odpověď nestačila, zde je konkrétní:

Kontaktujte nás a domluvíme si společnou schůzku, kde si promluvíme o Vaší nemovitosti a Vaší představě. Od teď to můžete nechat celé na nás. Následně vyhotovíme srovnávací tržní analýzu, na základě které stanovíme reálnou tržní cenu nemovitosti. Určíme prodejní strategii a začneme s prodejem. Vytvoříme profesionální fotografie, videoprohlídku se zábery s dronem, 2D a 3D plánek s půdorysem a poutavý popis. Inzerujeme na všech (námi) placených i neplacených inzertních serverech (jako např. Sreality, Reality iDnes, Bazos, Ceskereality, Reality,...).

Prohlídky budou probíhat po domluvě s Vámi, budou podléhat protokolu a díky videoprohlídkám zvýšíme pravděpodobnost úspěšné prohlídky (nalezení kupce). Jakmile kupce nalezneme, složí na depozitní účet rezervační depozitum a podepíše rezervační smlouvu. Následně zasíláme podkady panu advokátovi, který vyhotoví kupní smlouvy a smlouvy o advokátní úschově. Obě strany je obdrží k náhledu a kontrole. Po schválení smluvní dokumentace se sejdeme na podpis u pana advokáta, který zároveň ověří veškeré podpisy. Kupující strana složí kupní cenu na účet advokátní úschovy, po připsání financí, vyhotoví pan advokát výpis z účtu, který klientům zašleme.

Následně vložíme návrh na vklad vlastnických práv na katastr nemovitostí, katastr provede tzv. plombu na nemovitosti pod číslem jednacím, to Vám bude poskytnuto pro kontrolu online. Na katastru nemovitostí se ze zákona vztahuje ochranná lhůta 20 dní na vklady. To znamená, že 20 dní musí smlouvy dle zákona "ležet" na katastru a nesmí se s nimi manipulovat a ani je zapsat.

Po uplynutí ochranné lhůty katastr provede zápis vlastnických práv na nového majitele (kupujícího). My veškerou aktivitu pravidelně monitorujeme, čili jakmile se takto stane, uvědomíme Vás, a pan advokát ihned uvolní peníze z úschovy prodávajícímu. V poslední fázi proběhne předání nemovitosti, kde do předávacího protokolu, který Vám vyhotovíme, zachytíme předávané počty klíčů, stavy elektřiny, vody, plynu a soupis vybavení. Nyní je obchod u konce, poděkujeme si za spolupráci obdržíte od nás pozornost, za důvěru.

Kolik si za to vše od Vás účtujeme? z pravidla 3% bez DPH z kupní ceny...(Ovšem díky profesionálnímu přístupu dokážeme prodejní cenu navýšit průměrně o 10%!)

Co získá prodávající?

Profesionální realitní a přidružené služby za výhodnou cenu, právní servis a advokátní úschovu zdarma! Především ale jistotu férového obchodu.

Co získá kupující?

V první řadě prověřenou nemovitost. Pro naše klienty jsme si připravili kromě jistoty, profesionálního přístupu a právních služeb zdarma také slevy u našich smluvních partnerů (např.: Plastová okna, rodinné Řeznictví Řisuty, Stavební firma BettyStav, Zemní práce Urban, tepelná čerpadla Panasonic...)

 

Depozitní účet pro rezervační účely: 3210210210/5500

 

Náš tým:

 

 

Dominik Ondrůšek, LL.M. - majitel & jednatel společnosti 

 

Bc. Stanislav Chvapil - majitel společnosti

  

Bc. Adam nosál - realitní makléř

Jan Havelda - realitní poradce

488460d5-9410-46ce-8aa4-79fc82d250f2-removebg_1

Viktoriia Shumanskaya - realitní poradkyně

DSC_5188_5-removebg

Anežka Vestfálová - realitní makléřka

 

Michaela Suchomelová - finanční poradkyně

 

Josef Dundr - investiční poradce

img_5414-removebg-preview

Jana Horáková - Office Manager

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení